لینک های روزانه
بیوگرافی
مدیرعامل سابق مؤسسه خانه کتاب، مدیر مؤسسه بیاض (اطلاع رسانی و پژوهش در عرصه متون کهن) و مدیر بخش اطلاع‌رسانی، پژوهشگر و کتابشناس مرکز احیاء نسخ خطی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم بوده است.
وی دو دهه فعالیت در حوزه کتاب پژوهی و کتابشناسی و داوری جشنواره های کتاب را در کارنامه فرهنگی خود دارد.تحصیلات حوزوی در حوزه های علمیه اصفهان و قم در سطوح مقدمات، سطوح و خارج فقه است.
هچنین داوری هفتمین دوره حامیان نسخ خطی مجلس در سال ۸۵ داوری کتاب سال ایران – بخش نسخ خطی – سال ۱۳۹۲ داوری کتاب فصل – بخش نسخ خطی و کلیات – سال ۱۳۹۳ داوری کتاب سال ایران بخش نسخ خطی و کلیات در سال ۱۳۹۳ درکارنامه کاری اوست.

از جمله تالیفات وی می توان به کتاب های زیر اشاره کرد:
۱. کتابنامه حضرت عباس. قم: دلیل ما، ۲۰۲ص.، رقعی، ۱۳۸۹ش.
۲. فهرست کتاب‌های چاپ سنگی مرکز تحقیقات حوزه علمیه اصفهان. اصفهان: مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان، ۵۹۵ص.، ۱۳۹۰ش.
۳. پژوهش نامه صحیفه سجادیه (۱). قم: دلیل ما، ۱۹۷ص.، ۱۳۹۰ش.
۴. تاریخ چاپ سنگی اصفهان. تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ۸۵۵ص.، ۱۳۹۰ش.
۵. فهرست کتابهای چاپ سنگی ترکی کتابخانه دیجیتال بیاض. قم: نشر عطف، ۲۶۴ص.، وزیری، ۱۳۹۲ش.
۶. چاووشی‌نامه. قم:‌ نشر عطف، ۳۲ص.، جیبی، ۱۳۹۲ش.
۷. شرح مختصری بر چاپ سنگی. قم: نشر عطف، ۸۴ص.، خشتی، ۱۳۹۲ش.
۸. رساله جهادیه. قم: نشر عطف، ۱۱۶ص.، وزیری، ۱۳۹۳ش.
۹. پژوهشنامه خط کوفی. قم: نشر عطف، ۱۱۶ص.، خشتی، ۱۳۹۳ش.
۱۰. بیاض (فهرستگان کتاب‌های چاپ سنگی منتشره در دنیا). تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ۶ جلد، ۱۳۹۲ش. (در دست انتشار)
۱۱. کتابشناسی ترجمه‌های متون حدیثی شیعه. قم: مؤسسه دارالحدیث، ۱۳۹۲ش. (در دست انتشار)
۱۲. فهرست کتاب‌های چاپ سنگی کتابخانه مسجد اعظم قم. قم: کتابخانه آیت الله بروجردی، ۳ج.، ۱۳۹۲ش. (در دست انتشار)

همچنین آثار تصحیح شده توسط مجید جلیسه عبارتند از :
۱. الرساله الفاطمیه. مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام و مکانت فرهنگی قم. صص. ۱۴۵-۱۸۱، ۱۳۸۴ش.
۲. تبییان اللغه در لغت قرآن و صحیفه. میرزا محمدعلی مدرسی چهاردهی نجفی. میراث حدیث شیعه دفتر پانزدهم. صص. ۸۱- ۱۹۶، ۱۳۸۵ش.
۳. معرفه السلوک در سیر و سلوک. ملامحمد جعفر بن محمدطاهر کرباسی. دفتر اخلاق و معرفت. ۱۲۹-۱۴۴، ۱۳۸۶ش.
۴. الفهرست (کتابشناسی آثار ملاحبیب الله کاشانی). میراث حوزه علمیه اصفهان. صص. ۵۶۹-۵۸۱، ۱۳۸۸ش.
۵. المعربات فی القرآن و الحدیث. میراث حدیث شیعه دفتر بیست و یکم، صص. ۵۸۳-۶۵۳، ۱۳۸۸ش.
۶. کتابچه مدارس اصفهان. میراث حوزه علمیه اصفهان. ۱۳۸۹ش.

طراحی دوره نشست‌های علمی:
مجید جلیسه در کارنامه فعالیت های حوزه کتابی خود چندین دوره نشست‌های علمی را طراحی کرده است که عبارتند از :
۱. نشست فهرست‌نویسی کتاب‌های چاپ سنگی. تهران: خانه کتاب،‌ آذر ۱۳۹۱ش.
۲. نقد و بررسی فهرست نسخه‌های خطی عربی کتابخانه وزارت امور خارجه ایران. تهران، غرفه دیدار ۲۵ دوره نمایشگاه کتاب تهران، اردیبهشت ۱۳۹۱ش.
۳. نقد و بررسی فهرست نسخه‌های خطی ایران (فنخا). تهران، خانه کتاب، اسفند، ۱۳۹۱ش.
۴. تاریخ و تکنیک چاپ سنگی. کتابخانه ملک، تابستان ۱۳۹۳
۵. فهرست نگاری کتب چاپ سنگی. کتابخانه ملک، پاییز ۱۳۹۳
همچنین از جمله دیگر سوابق فرهنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• مدرس دروس حوزوی سطح یک در حوزه علمیه اصفهان (۱۳۷۸-۱۳۸۰ )
• مدیر بخش اطلاع‌رسانی مرکز احیاء میراث اسلامی در قم (۱۳۸۱-۱۳۸۳)
• پژوهشگر و کتابشناس مرکز احیاء نسخ خطی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم (۱۳۸۲-۱۳۸۴)
• پژوهشگر کتابخانه محقق طباطبایی در قم (۱۳۸۲-۱۳۸۵)
• مدیر اجرائی کنگره بین‌المللی علامه شرف‌الدین (۱۳۸۴)
• سردبیر ویژه‌نامه شرافت دین ۳ شماره (۱۳۸۴)
• سردبیر ویژه‌نامه کتابخانه دیجیتال نسخ خطی پیام بهارستان (۱۳۸۵)
• مشاور علمی ویژه‌نامه کتب چاپ سنگی مجله کتاب ماه کلیات (۱۳۸۹)
• مدیر مؤسسه بیاض (اطلاع رسانی و پژوهش در عرصه متون کهن (۱۳۸۴ )
• سردبیر مجله فصلنامه نقد کتاب میراث (۱۳۹۳)
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۵۴٫۲۵۲ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۱ نفر
تعداد یادداشت ها : ۳۸
بازدید از این یادداشت : ۸۸۹

پر بازدیدترین یادداشت ها :
این کتاب در حقیقت ترجمة بخش دوم کتابی است از توماس کارلایل (۱۷۹۵-۱۸۸۱م.) با نام «قهرمانان، قهرمان ستائی و قهرمانان در تاریخ » که به سال ۱۸۴۱م. توسط انتشارات دی اپلتون و کمپانی چاپ و منتشر می‌شود. این کتاب مشتمل بر یک سلسله مطالعات در سرگذشت اخلاقی و زندگانی مردان بزرگ می‌باشد. در کتاب حاضر، فلسفه کارلایل نسبت به تاریخ عبارتست از آنچه که آنرا به «تئوری مردان بزرگ» تعبیر نموده‌اند. بر طبق این فرضیه تاریخ علم عبارتست از:
«تاریخ حیات مردان بزرگ عالم »
نظریه علمی نسبت به تاریخ تا آن زمان عبارت از این بود که حوادث عالم تغییراتی است‌ در سیاست یا در اجتماع، و این تغییرات تابع قوانین عمومی طبیعت است و افراد بشر در آن تأثیری ندارند.فرد یا بکلی از مرحله تأثیر خارج است یا تابع آن قوانین می‌باشد. بعبارت اخری روح زمان است که مردمان بزرگرا ایجاد میکند.
تصویر کارلایل
تصویر کارلایل

کارلایل برخلاف عقیده این مورخین و علما معتقد شد که فرد، مؤثر در زمان است و حوادث خارجی و تأثیرات محیط در او وزنی نخواهد داشت مرد بزرگ مافوق‌ محیط است. او مخلوق زمان و عصر خود نیست بلکه خالق آنست. او خادم تاریخ نیست‌ بلکه مخدوم آنست و بالاخره و تاریخ عالم عبارت است از سرگذشت زندگانی بزرگان.
برخلاف نظریه علمی مورخین کارلایل یک نتیجه عملی از نظریه خود گرفته است، وی می‌گوید:ما باید در برابر قهرمانان و بزرگان سر به اطاعت و تعظیم خم کرده‌ و تفوق آنان را اقرار نموده و مردان بزرگ را پرستش نمائیم و به این ترتیب نظریه‌ ضد دموکراسی را در تاریخ معتقد است و می‌گوید در هر عصر و زمان علاج مصائب‌ و بدبختی‌های هیئت اجتماعیه را از یک فرد که از غیب بیرون می‌آید و کاری می‌کند باید انتظار داشت. انبوه اجتماعات بشری بخودی خود نمیتوانند معماهای مشکل زندگانی را حل نمایند، محتاج به راهنمائی و هدایت رئیس و سرپرست می‌باشند. این سرپرستان و راهنمایان‌ جماعت بشری دارای نظرهای ثاقب هستند که بیشتر از دیگران باعماق اشیاء نفوذ نموده و بیشتر و بهتر از دیگران خیر و شر را تمیز می‌دهند و طریقه وصول بخیر را درمی‌یابند. عقیدهء تشکیلات دموکراسی که در سیاست امروزه تا این حد طرف توجه و ایمان‌ است اشتباهی است که عصر مکانیکی امروزه بر نوع بشر تحمیل کرده.بنظر او بار هیئت اجتماعیه بر دوش مرد تواناست.مرد توانا را در هر عصر و زمان باید جستجو کرد.
تصویر اولین چاپ کتاب کارلایل
تصویر اولین چاپ کتاب کارلایل

در کتاب خود برای مرد توانا امثله متعدد آورده است و در مقاله اول او را بصورت اله اودن(Odin)خدای قدیم اسکاندیناوی مثال زده است و در مقاله دوم از مرد توانا در صورت پیغمبر بحث نموده و از محمد(ص)پیغمبر اسلام استشهاد کرده است. در مقاله سوم مرد توانا را در صورت شاعر شرح داده ودانته شاعر ایتالیائی‌ و شکسپیر انگلیسی را شاهد آورده است. (حکمت ۱۳۱۴, ۶۴)
این کتاب برای اولین بار به زبان عربی با نام «الأبطال» در مصر توسط محمد السباعی ترجمه و انتشار یافت و بعدها به سال ۱۳۱۲ش. بخش دوم این کتاب یعنی « THE HERO AS PROPHET. MAHOMET: ISLAM» توسط ابوعبدالله زنجانی از روی ترجمه عربی آن با نام «تاریخ حیات پیغمبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص)» در تبریز ترجمه و انتشار یافت. این کتاب آنچنان به مذاق مسلمان خوش آمد که علامه ادیب آیت الله محمدعلی اردوبادی نجفی (د: ۱۳۸۰ق.) شعری در وصف کتاب کارلایل سرود که در ابتدای ترجمه زنجانی به چاپ رسیده است. ترجمه ابوعبدالله زنجانی بعدها به سال ۱۳۴۶ش. توسط محمد صادقپور وجدی تصحیح و با تعلیقات ایشان توسط انتشارات سروش در تهران بازچاپ می‌گردد.
اولین ترجمه منتشره از کتاب کارلایل در ایران
اولین ترجمه منتشره از کتاب کارلایل در ایران

بخش سوم این کتاب نیز به سال ۱۳۳۵ش. توسط حسام الدین امامی با عنوان «قهرمانان بصورت شاعر یا خداوندان شعر دانته- شکسپیر» ترجمه و توسط انتشارات کانون معرفت منتشر می‌گردد.
ترجمه بخشی از الابطال نیز توسط آیت الله محمود طالقانی به نگارش درآمده است که در کتاب مناره‌ای در کویر (مجموعه مقالات آیت الله طالقانی) چاپ و منتشر گردیده که البته حقیر آنرا رؤیت ننموده‌ام. متن اصلی این کتاب تا کنون بارها به صورت کامل و یا جزء به جزء چاپ و منتشر شده است.
جهت آشنایی بیشتر با توماس کارلایل
http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Carlyle

جهت دانلود متن اصلی کتاب
http://books.google.com/books?id=Czx۰kvu-onIC&source=gbs_book_other_versions

جهت دانلود متن عربی کتاب
http://www.al-mostafa.info/data/arabic/depot۳/gap.php?file=۰۱۸۸۰۶.pdf

منابع
حکمت, علیاصغر. “توماس کارلایل.” تعلیم و تربیت, اردیبهشت ۱۳۱۴: ۵۷-۶۸.

چاپ نوشت (1)
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۹
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت