لینک های روزانه
بیوگرافی
مدیرعامل سابق مؤسسه خانه کتاب، مدیر مؤسسه بیاض (اطلاع رسانی و پژوهش در عرصه متون کهن) و مدیر بخش اطلاع‌رسانی، پژوهشگر و کتابشناس مرکز احیاء نسخ خطی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم بوده است.
وی دو دهه فعالیت در حوزه کتاب پژوهی و کتابشناسی و داوری جشنواره های کتاب را در کارنامه فرهنگی خود دارد.تحصیلات حوزوی در حوزه های علمیه اصفهان و قم در سطوح مقدمات، سطوح و خارج فقه است.
هچنین داوری هفتمین دوره حامیان نسخ خطی مجلس در سال 85 داوری کتاب سال ایران – بخش نسخ خطی – سال 1392 داوری کتاب فصل – بخش نسخ خطی و کلیات – سال 1393 داوری کتاب سال ایران بخش نسخ خطی و کلیات در سال 1393 درکارنامه کاری اوست.

از جمله تالیفات وی می توان به کتاب های زیر اشاره کرد:
1. کتابنامه حضرت عباس. قم: دلیل ما، 202ص.، رقعی، 1389ش.
2. فهرست کتاب‌های چاپ سنگی مرکز تحقیقات حوزه علمیه اصفهان. اصفهان: مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان، 595ص.، 1390ش.
3. پژوهش نامه صحیفه سجادیه (1). قم: دلیل ما، 197ص.، 1390ش.
4. تاریخ چاپ سنگی اصفهان. تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، 855ص.، 1390ش.
5. فهرست کتابهای چاپ سنگی ترکی کتابخانه دیجیتال بیاض. قم: نشر عطف، 264ص.، وزیری، 1392ش.
6. چاووشی‌نامه. قم:‌ نشر عطف، 32ص.، جیبی، 1392ش.
7. شرح مختصری بر چاپ سنگی. قم: نشر عطف، 84ص.، خشتی، 1392ش.
8. رساله جهادیه. قم: نشر عطف، 116ص.، وزیری، 1393ش.
9. پژوهشنامه خط کوفی. قم: نشر عطف، 116ص.، خشتی، 1393ش.
10. بیاض (فهرستگان کتاب‌های چاپ سنگی منتشره در دنیا). تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، 6 جلد، 1392ش. (در دست انتشار)
11. کتابشناسی ترجمه‌های متون حدیثی شیعه. قم: مؤسسه دارالحدیث، 1392ش. (در دست انتشار)
12. فهرست کتاب‌های چاپ سنگی کتابخانه مسجد اعظم قم. قم: کتابخانه آیت الله بروجردی، 3ج.، 1392ش. (در دست انتشار)

همچنین آثار تصحیح شده توسط مجید جلیسه عبارتند از :
1. الرساله الفاطمیه. مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام و مکانت فرهنگی قم. صص. 145-181، 1384ش.
2. تبییان اللغه در لغت قرآن و صحیفه. میرزا محمدعلی مدرسی چهاردهی نجفی. میراث حدیث شیعه دفتر پانزدهم. صص. 81- 196، 1385ش.
3. معرفه السلوک در سیر و سلوک. ملامحمد جعفر بن محمدطاهر کرباسی. دفتر اخلاق و معرفت. 129-144، 1386ش.
4. الفهرست (کتابشناسی آثار ملاحبیب الله کاشانی). میراث حوزه علمیه اصفهان. صص. 569-581، 1388ش.
5. المعربات فی القرآن و الحدیث. میراث حدیث شیعه دفتر بیست و یکم، صص. 583-653، 1388ش.
6. کتابچه مدارس اصفهان. میراث حوزه علمیه اصفهان. 1389ش.

طراحی دوره نشست‌های علمی:
مجید جلیسه در کارنامه فعالیت های حوزه کتابی خود چندین دوره نشست‌های علمی را طراحی کرده است که عبارتند از :
1. نشست فهرست‌نویسی کتاب‌های چاپ سنگی. تهران: خانه کتاب،‌ آذر 1391ش.
2. نقد و بررسی فهرست نسخه‌های خطی عربی کتابخانه وزارت امور خارجه ایران. تهران، غرفه دیدار 25 دوره نمایشگاه کتاب تهران، اردیبهشت 1391ش.
3. نقد و بررسی فهرست نسخه‌های خطی ایران (فنخا). تهران، خانه کتاب، اسفند، 1391ش.
4. تاریخ و تکنیک چاپ سنگی. کتابخانه ملک، تابستان 1393
5. فهرست نگاری کتب چاپ سنگی. کتابخانه ملک، پاییز 1393
همچنین از جمله دیگر سوابق فرهنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• مدرس دروس حوزوی سطح یک در حوزه علمیه اصفهان (1378-1380 )
• مدیر بخش اطلاع‌رسانی مرکز احیاء میراث اسلامی در قم (1381-1383)
• پژوهشگر و کتابشناس مرکز احیاء نسخ خطی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم (1382-1384)
• پژوهشگر کتابخانه محقق طباطبایی در قم (1382-1385)
• مدیر اجرائی کنگره بین‌المللی علامه شرف‌الدین (1384)
• سردبیر ویژه‌نامه شرافت دین 3 شماره (1384)
• سردبیر ویژه‌نامه کتابخانه دیجیتال نسخ خطی پیام بهارستان (1385)
• مشاور علمی ویژه‌نامه کتب چاپ سنگی مجله کتاب ماه کلیات (1389)
• مدیر مؤسسه بیاض (اطلاع رسانی و پژوهش در عرصه متون کهن (1384 )
• سردبیر مجله فصلنامه نقد کتاب میراث (1393)
آمار بازدید
بازدیدکنندگان تا کنون : ۶۴٫۱۶۲ نفر
بازدیدکنندگان امروز : ۰ نفر
تعداد یادداشت ها : ۳۸
بازدید از این یادداشت : ۳۹۵

پر بازدیدترین یادداشت ها :
محسنی که من می‌شناختم

اوایل دهه هشتاد بود که در مجالس میراثی کتابخانه مجلس، کتابخانه ملی، موسسه میراث مکتوب و … با دکتر محسن جعفری‌مذهب آشنا شدم و کم کم با خواندن مقالات و شنیدن مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایش این آشنایی بیشتر و بیشتر گردید.
خصوصیت‌های اخلاقی این استاد بزرگوار پیش از هر چیز دیگری مرا مجذوب ایشان نمود، منش متواضعانه و برخورد گشادروی ایشان و شاید هم کمی حس همشهری‌گری با او که در رشت بدنیا آمده بود و فرزند گیلان جان بود همه و همه و همه دست به دست هم داد که طی این ده سال و اندی در زمره یکی از دوستانش جای بگیرم.
خود را هیچگاه عقل کل نمی‌دانست و هیچ‌ ابایی نداشت که بگوید نمی‌دانم. در حالی که کم نیستند به اصطلاح اساتیدی که همیشه خود را عقل کل می‌دانند و اساسا دیالوگ با آنها همیشه یکطرفه است.
تو می‌توانستی ساعت‌ها با استاد جعفری مذهب بگویی و بخندی و یاد بگیری و یاد بدهی، بدون آنکه ترس از مجادله و بحث داشته باشی و خیلی راحت در جایی که احساس می‌کرد حرف تو درست است می‌پذیرفت و یا اگر احساس می‌کرد دانشش ناقص و کم است می‌گفت نمی‌دانم باید بخوانم و تحقیق کنم و یا از فلان شخص و فلان استاد سوال کنم.

دکتر جعفری مذهب همیشه ساده و بی‌آلایش بود به فکر کلاس و جایگاه و شانیت کاذب و … نبود فقط کافی بود از او بخواهی که برای فلان جلسه و یا نشست بیاید. اگر دوست داشت و علاقه داشت بی‌منت و بدون آنکه بپرسد ماشین رفت و برگشت هست یا نه و یا حق الجلسه می‌دهند یا خیر می‌پذیرفت و هیچگاه به دنبال فخر فروشی نبود واز دکترایش و جایگاه اداری و … برای خود ازین نمد کلاهی نساخته بود، برایش فرق نمی‌کرد که او را استاد بنامی یا رفیق یا دکتر و یا …

به تحقیق برایم مسجل شده بود که اهل غیب و بدگویی پشت سر هیچکس نبود. و بارها و بارها و بارها این خصوصیت اخلاقی را در وی دیده بودم ، در مواضعی که پشت سر کسی حرفی زده می‌شد سکوت می‌کرد و یا بحث را عوض می‌نمود و اجازه نمی‌داد این رویه ادامه پیدا کند.

از بارزترین خصیصه‌های اخلاقی‌اش نشر دانشش بود، بلند فکر می‌کرد. محال بود کنارش بشینی و به ناگاه با انفجاری از فکر و ایده و داستان و خاطره مواجه نشوی و در این میان اطلاعات فراوانی به دست نیاوری و درست در زمانی که همه ایده‌ها و داشته‌هایشان را مخفی می‌کنند تا مبادا به سرقت رود ایشان با گشاده‌دستی، تمام ایده‌ها و داشته‌هایش را با دیگران تقسیم می‌کرد.

از دیگر مزایای حسنه اخلاقی دکتر محسن جعفری مذهب استواری بر اعتقاد و اندیشه‌اش بود. وقتی تصمیمی میگرفت و معتقد بود که این تصمیم درست است، تمام قد سعی می‌نمود که دیگران را با خود همراه کند و این اندیشه و نگاه را در سطح گسترده‌تری تسری بخشد اما اگر این اتفاق نمی‌افتاد و جماعت با او همراه نمی‌شد هیچگاه از پا نمی‌نشست و خود یک تنه به حد میسور بدان کار می‌پرداخت که سلسله نشست‌های ایرانشناسی که در ذیل مجموعه‌ای بنام سرای ایرانشناسی راه انداخت و در این قالب یک تنه ده‌ها نشست و گفتگو در جای جای این مملکت راه انداخت و منافع متعددی را به جامعه علمی و فرهنگی رساند از جمله این اتفاقات باشد.
با اساتید و پیشکسوتان با احترام کامل صحبت می‌نمود و فرقی برایش نمی‌کرد که فلان آدم مسن صاحب کرسی در فلان دانشگاه است یا نویسنده‌ای ناشناخته در شهرستانی دور همیشه ادب و احترام قرین حالش بود و نزد بزرگان دو زانو بر زمین می‌نشست و با احترام کامل برخورد می‌نمود. هیچ وقت یادم نمی‌رود در جلسه‌ای که چند تن از صاحب‌نامان جر و بحثشان شد و مخاطب قرار گرفت که راعایت انصاف نکرده است و … فقط سکوت اختیار کرد و هیچ نگفت.

فصل مشترک رفاقت من و جناب دکتر جعفری مذهب نسخ خطی و کتابهای چاپ سنگی بود. و دقیقا از زمانی رابطه‌ی ما فزونی گرفت که ایده برگزاری دویستمین سالگرد آغاز صنعت چاپ در ایران شکل گرفت و دوست داشتیم که به همین مناسبت کنفرانس معظمی در ایران شکل بگیرید و برای این مهم پیش هر کس و ناکسی رفتیم و نشد که نشد که نشد.
چرا که این دغدغه‌ها هیچگاه برای کسانی که باید مهم نبوده و نیست و صد البته قرار هم نیست که باشد.
بماند!
دقیقا آنزمان که ناامید شدیم از ناامیدکنندگان با تشویق و آن روحیه بالای ایشان تصمیم گرفتیم که نشست‌ها و جلسات حداقلی را خودمان همت کنیم و برگزار کنیم و خدا را شاکرم که این جریان به قدر وسع اتفاق افتاد و امروز یادداشت‌ها و مصاحبه‌ها و گفتگو‌های متعددی در این باب در مجلات و روزنامه‌ها و سایت‌ها به چشم می‌خورد.
در کتابی که سال گذشته در خانه کتاب برای ادای دین به این مرد بزرگ با نام «میراث حقیقی» منتشر گردید. - که تفصیلی دارد بماند برای بعد- به وضوح دغدغه‌های مختلف این بزرگ مرد بالاخص در حوزه تاریخ چاپ روشن و مشخص می‌گردد.

دردا که شدی و رفتنت ناگه بود
بس زود زوال آن رخ چون مه بود
خوبی همه با جمال تو همره بود
عمر چوتوئی چرا چنین کوته بود.
[علی بن احمد بن علی بن عباس صوابی]‌
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱:۵۸
نظرات



نمایش ایمیل به مخاطبین





نمایش نظر در سایت